Co to jest nisza rynkowa?

Idealnym sposobem na rozwinięcie dobrze prosperującego biznesu, jest znalezienie własnej niszy rynkowej. Jednak aby to zrobić, trzeba wiedzieć co tak naprawdę oznacza ten termin.

Ogólnie rzecz ujmując, nisza rynkowa jest to rodzaj działalności skierowany do niewielkiej i ścisłe sprecyzowanej grupy osób. Grupa ta powinna się charakteryzować specyficznymi potrzebami, pragnieniami i pasjami. Co ważne, ludzie ci często są skłonni sporo zapłacić za konkretne usługi lub produkty. Ponadto nie powinna istnieć w tym zakresie duża konkurencja. Zaletą biznesu niszowego jest to, że do jego otwarcia nie trzeba mieć dużej ilości pieniędzy. Plusem jest również fakt, że taka działalność pozwala na bardziej bezpośredni kontakt z klientami, co jest bardzo mile widziane na rynku.

Częstym błędem w trakcie poszukiwać niszy, jest zbyt ogólne spojrzenie na potrzeby danej branży. Przykładowo, nie wystarczy ukierunkować swojej działalności na np. obuwie rehabilitacyjne. Takie buty można dziś nabyć z łatwością.. Natomiast niszą może okazać się sprzedaż obuwia rehabilitacyjnego dla siatkarzy.

Pomysłów na niszowy biznes najlepiej szukać w internecie. Źródłem informacji w tym zakresie mogą być wszelakiego rodzaju grupy dyskusyjne i portale społecznościowe. To tam ludzie często opisuję czego im brakuje. Warto też „wsłuchać się” w potrzeby członków rodziny, sąsiadów. Bliscy sobie ludzie lubią rozmawiać o tym, co chcieliby kupić, ale nie jest to dostępne albo bardzo trudno dostępne. Czasami łatwiej jest znaleźć niszę osobom, które mają pasje. Wtedy łączymy przyjemność z pracą. Łatwiej jest też pozyskać klientów i spełnić ich pragnienia. Produkty niszowe raczej trudno jest sprzedać w większej ilości na rynku lokalnym, ale o tego można zacząć i rozwijać sieć kontaktów.

Prowadzenie firmy w oparciu o niszę rynkową ma też swoje wady. Po pierwsze, wąskie grono klientów ogranicza rozwój firmy. Po drugie, produkt niszowy zazwyczaj w krótkim czasie zmienia się w produkt masowy. Wówczas zaczynają się nią interesować duże firmy, z którymi trudno jet konkurować. Dlatego swój biznes powinno się rozwijać o kilka takich innowacyjnych, specjalistycznych bądź oryginalnych produktów i ciągle poszerzać swoją ofertę. Zawsze muszą być to produkty w jakiś sposób wyjątkowe.

Należy pamiętać o tym, że nawet najlepszy pomysł na biznes niszowy nie wypali, jeśli nie będziemy w stanie szybko przekonać klientów do siebie. W związku z tym zawsze trzeba dbać o szczegóły i cechować się profesjonalizmem. Ogromne znaczenie ma też reklama. Co z tego, że mamy coś niszowego do zaoferowania, skoro nikt o tym nie wie. Tutaj świetnie sprawdza się marketing internetowy, a także prowadzenie sklepu internetowego.